בלוג בניית אתרים וקידום אתרים בגוגל

הבדלים בנתונים בתוכנות סטטיסטיות


ניתוח סטטיסטי לאתר זה אחת הפעולות החשובות בכל אתר. כבר מזמן עברה התקופה שבעלי אתר היו משערים את כמות הכניסות לאתר ואת הצלחתו על סמך תחושת בטן, וכיום כמעט ואין אתר ללא יכולת מעקב של תוכנה סטטיסטית זו אחרת.

מכיוון שקיימות תוכנות סטטיסטיות שונות ולעיתים את אותו אתר בוחנים בתוכנות סטטיסטיות שונות נתקלים בעלי האתרים בתוצאות שונות. כבר יצא לי לא פעם, לנסות להסביר לבעל אתר שעבר מתוכנה שיושבת בחבילת האחסון לתוכנות סטטיסטיות כדוגמאת גוגל אנליטקס את הסיבות להבדלים בתוצאות, כאשר לא תמיד בעל האתר מסכים להאמין. כיצד מ-10000 כניסות בחודש "שהיו לו עד עכשיו" פתאום הייתה ירידה ל-7000 כניסות בלבד וכו'.

הסיבה נעוצה בשיטות המעקב השונות. התוכנות שמנתחות את הנתונים דרך חבילת האחסון משתמשות בנתונים שנוצרים על השרת ולמעשה מנתחות את קבצי ה-LOG ותוכנות כגון גוגל אנליטיקס משתמשות בקוד שיושב בעמודי האתר ולכן רק כאשר העמוד נטען ואיתו הקוד שנטען ישנה אפשרות לעקוב אחר הגלישה ולצבור נתונים.

ובכן, מדוע כדאי להשתמש בשתי הצורות?
קודם כל מה שחשוב זה לזהות מגמות האם באותה התוכנה לאורך זמן היו ירידות או עליות. כאשר משתמשים בגוגל אנליטיקס מזהים בדרך כלל תוצאות אמיתיות יותר מבחינת כמות גולשים אמיתיים (לא רובוטים) אך כאשר משתמשים בתוכנות בצד שרת ניתן לזהות נתונים נוספים על פעולות בקבצים שרק בצד שרת ניתן לעקוב.
אני אתן דוגמא, יצא לי לנתח אתר שהכיל אפליקציית פלאש. האפליקציה בנוייה בצורה כזאת שהיא קוראת לתוכה קבצי פלאש נוספים לפי פעולת המשתמש. מבחינת גוגל אנליטיקס, הם לא מצליחים לזהות קבצי פלאש שנטענים בתוך קבצי פלאש מכיוון שהקוד מופעל רק פעם אחת בכל טעינת העמוד שמכיל את האפליקציה אך מבחינת תוכנת צד השרת שמנתחת את קבצי ה-LOG, כל פעם שנטענים קבצי הפלאש הפנימיים הם משאירים איזכור בקבצי ה-LOG ולכן ניתן לנתח באמצעות התוכנה נתונים סטטיסטיים לגבי הגלישה והשימוש באפליקציה.

לסיכום, חשוב לדעת שקיימים הבדלים בין התוכנות הסטטיסטיות השונות וכדאי לנתח מגמות לאורך זמן באותה התוכנה, אך עדיין, שימוש במספר תוכנות סטטיסטיות יכול לתת לבעל האתר נתונים מתקדמים ולכן כדאי לו לשלב בין התוכנות הסטטיסטיות.