חברות לבניית אתרים
קיבלתם בחברה החלטה על קידום האתר בגוגל או על בניית אתר חדש, מי ידאג שתקבלו את התוצר הטוב ביותר?
אנחנו מעונינים לתאר כאן תרחיש נפוץ מניסיוננו:
השאלה הראשונה שעולה ברגע שמחליטים לבנות אתר היא מי ינהל את פרוייקט בניית האתר. רוב החברות לא מעסיקות
WEBMASTER מקצועי או
יועץ קידום אתרים ולכן התפקיד נופל בדרך כלל על אחד מהבאים: איש השיווק, איש המחשבים של החברה, אחד המתכנתים, המזכירה או עובד שנחשב "מבין באינטרנט".
מכיוון שלרוב לאותו אדם שנבחר אין ניסיון קודם בבניית אתרים הוא מתחיל לגשש בתוככי האינטרנט כדי למצוא חברה שתבנה לו את האתר. הוא ניגש לגוגל או לוואלה ומקיש "בניית אתרים" ועושה רשימה של מספר חברות שהוא איתר. לאחר מספר טלפונים ובקשות להצעות מחיר וייתכן גם לאחר כמה פגישות עם אנשי מכירות משכנעים הוא רק מתחיל להבין את הבעיה.
תחום האינטרנט מקיף גורמים רבים, ישנן חברות רציניות וישנן הרבה מאד חברות חאפריות. אותן חברות מורכבות בדרך כלל מאדם אחד או שניים, אחד מנהל, משווק ובונה את האתר והשני (במידה וקיים) אדם שמכין את הגרפיקה של האתר. קיימים מקרים רבים כאמור שאותו אדם עושה את הכל- בניה ועיצוב. האינטרנט מלא בסיפורים על עסקים שנפלו ובחרו בחירה לא נכונה, בגורם שיבנה את האתר, ואותו גורם נעלם לאחר תקופה מסוימת ולעיתים באותו רגע נעלם גם האתר.
חברות שונות מציעות חבילות שונות ובפערי מחירים שונים. ישנן שבונות את האתר בדפים סטטיים (לא ניתנים לעדכון דרך מערכות ניהול תוכן, הסבר בהמשך), ישנן שבונות את האתר בדפים דינמיים (בעלי מערכות ניהול תוכן) וישנן כאלה שמציעות לכם מוצר מדף- מערכת לניהול אתרים, תיקחו, תתקינו, ותתחילו לבנות לבד את האתר (בין רגע נהפכתם להיות בוני אתרים, כל הכבוד).
מהי אותה מערכת ניהול תוכן, ובכן מדובר במערכת (BackOffice) שמאפשרת לכל אדם שנבחר על ידי החברה שלכם, לעדכן באופן עצמאי תכנים מסוימים בתוך האתר, ללא צורך בהתערבות של אותו גורם שבנה לכם את האתר. לכאורה מדובר בפתרון מצוין, אך במידה ומכרו לכם מערכת לא טובה ומקצועית או שבמידה ואין אצלכם בחברה אדם שיש לו מספיק זמן וידע על מנת לעדכן באופן עצמאי את האתר, ייתכן שהפיתרון הזה אינו מתאים לכם. חשוב לציין שמכיוון שבעדכון האתר יש לשבץ תמונות, אתרים שעודכנו על ידי אנשים שאינם בקיאים בחיתוך תמונות בגודל ובמשקל מתאים, נראים לרוב לא טוב (תמונות מעוותות, עמוד כבד שנטען לאחר זמן רב ועוד תופעות רבות שכגולשים באינטרנט וודאי נתקלתם לא אחת). חשוב שאת האתר יעדכן אדם מקצועי ששולט בתוכנות גרפיות (PhotoShop וכו').
כפי שהבנתם תחום בניית האתרים בישראל הינו לדעתי אחד התחומים ההטרוגנים ביותר בקהילת העסקים. בחירת חברה לבניית אתר עבור החברה שלכם הינה כאמור משימה קשה, אבל בעזרת מספר כללי אצבע ניתן לייעל את החיפושים.
בארץ קיימות חברות לבניית אתרים טכנולוגיות, חברות לבניית אתרים עיצוביות וקיימות חברות לבניית אתרים שיווקיות, אבל רק מספר קטן של חברות נותן מענה לשלושת התחומים יחדיו.
דוגמאות על קצה המזלג לאתרים תדמיתיים שבנינו
ועכשיו הגיע הרגע לקצת היסטוריה - כאשר התחלתי לבנות אתרים, בשלהי שנות ה-90, היו מספר מצומצם יחסית של חברות לבניית אתרים. מכיוון שהתחום היה בראשיתו ולעסקים ולחברות בארץ עדיין לא היה אתר אינטרנט ונוכחות אינטרנטית, הביקוש לחברות לבניית אתרים היה גדול מההיצע ולכן החברות הרשו לעצמן לדרוש מחירים גבוהים עבור בניית אתר. באותה תקופה, עדיין לא היו קיימות מערכות ניהול תוכן רבות וכל חברה שפיתחה לעצמה מערכת כזו, נחשבה במהרה למקצועית, מובילה בתחומה ומתקדמת. מיותר לציין שגם האיכות לא הייתה תמיד גבוהה והסטנדרטים המוכרים היום רחוקים מאד מהמערכות שנבנו אז עבור הלקוחות.
לאחר התפוצצות בועת ההייטק בשנת 2000, חברות רבות נאלצו לצמצם תקציבים ולכן חלה ירידה בדרישה לבניית אתרים. החברות הסתפקו בנוכחות שכבר הייתה להם ולא נכנסו להרפתקאות חדשות של בניית אתר חדש ושדרוג האתר הקיים. פועל יוצא של הסיטואציה שנוצרה הייתה סגירה של חברות לבניית אתרים רבות. האנשים הבינו שתחום בניית האתרים הוא לא כל כך קל וזו כבר אינה אותה תרנגולת מטילה ביצים שהייתה בתקופת בועת ההייטק.
לאחר מספר שנים של משבר כלכלי עולמי ומשבר קשה בתחום בניית האתרים החלה ההתאוששות. אני זוכר שהייתה אמירה אצלנו, בקהילת בוני האתרים, שחברות לבניית אתרים ששרדו את המשבר, הן החברות שיובילו את התחום בשנים הבאות. כיום, בפרספקטיבה לאחור, אני חושב שהאמירה הייתה כמעט נכונה, ושרק לא לקחה בחשבון את הצמיחה המדהימה של תחום השיווק האינטרנטי. החברות לבניית האתרים המובילות בארץ, הן לאו דווקא החברות עם הניסיון הרב ביותר בתחום בניית האתרים, אלא החברות שידעו לשלב נכון את תחום בניית האתרים עם תחום השיווק האינטרנטי ובמיוחד ההתייחסות למנועי חיפוש ובראשם גוגל ולתחום הרשתות החברתיות. אני אלך עם זה קצת יותר רחוק לכיוון עתידני, לדעתי החברות שיובילו את תחום בניית האתרים בשנים הבאות, הן החברות שגם ישכילו לעבור במהירות להתייחסות לפלטפורמות השונות ובראשן המובייל ויתכנתו אתרים רספונסיבים אשר מתאימים את עצמם למדיות ולפלטפורמות השונות.
גם לאחר שהחלטתם כבר על הגורם שיבנה את האתר (עשיתם השוואה של מספר הצעות מחיר מלאות בפרטים והערות), התהליך עוד ארוך. יש לאפיין את האתר, לתת הנחיות עיצוביות לחברה שבונה את האתר, לבחור עיצוב מתאים והקשה מכל-
לאסוף תכנים.
תהליך של בנית אתר מצריך ממכם לכתוב ולארגן תכנים לאתר. חברות בניית האתרים ידרשו ממכם טקסטים, הם לא יכתבו אותם בשבילכם מכיוון שהם לא מכירים את התחום שלכם. כאשר מדובר בתכנים לאתר, אין הכוונה לתת להם איזה פולדר, פרוספקט וכו', שייתכן שכבר עשיתם בעבר לחברה שלכם, ולבקש מהם לבנות ממנו אתר. הכוונה לטקסט מקצועי שרלבנטי לכל עמוד באתר (פרופיל חברה, מוצרים, לקוחות, פתרונות, Case Studies וכו'). חשוב שהטקסט יהיה טוב, וחשוב שהוא יכתב בצורה נכונה שתעזור אחר כך על קידומו במנועי חיפוש. ישנם כללים לכתיבה נכונה באינטרנט.
לסיכום, ניסינו להציג כאן תאור קצר של חלק מתהליך בניית אתר וטיפים לבחירת חברה לבניית אתרים. ישנם עוד פרמטרים רבים שלא דנו בהם כגון: קניית דומיין (כתובת לאתר), חבילת אחסון, תחזוקת האתר, סטטיסטיקה, קידום האתר במנועי חיפוש ועוד. המסקנה הסופית לדעתנו היא לפנות לגורם חיצוני אובייקטי ומקצועי בתחום בניית אתרים שייעץ ויעזור לכם להרים לאוויר אתר לתפארת מדינת ישראל.
החיפוש אחר חברה לבניית אתרים מתאימה עבורכם אינו משימה קלה. מגוון החברות לבניית אתרים בארץ הוא רחב וכך גם טווח המחירים והאיכויות. תבחנו את החברה שתבנה את האתר היטב ותוודאו שהיא בקיאה ב-3 התחומים שציינו (ואולי אפילו ברביעי): בניית אתרים טכנולוגיים, יכולת לייצר אתר נכון מבחינה עיצובית, יידע וניסיון נרחב בתחום השיווק האינטרנטי ולבסוף גם את ההתייחסות למובייל. אתם כמובן מוזמנים לפנות אלינו בכל עת ונשמח לבנות את האתר עבור חברתכם.
אנחנו מציעים שירות ייעוץ וליווי לבניית אתרים ונשמח לעמוד לרשותכם גם אם אתם כבר באמצע תהליך בניית האתר או שאתם כבר בסיומו ואתם רוצים לדעת ומה עכשיו- איך מקדמים במנועי חיפוש, איך יוצרים תנועה של גולשים לאתר, איך מתחזקים אתר ועוד.