קידום אתרים בגוגל

קידום אתרים בגוגל


בניית אתר מוצלח איננה מסתיימת בעת העלאת האתר לרשת. לצורך הפיכת האתר לכלי שיווקי יעיל יש לקדם את האתר במנועי חיפוש פופולריים וליצור זרימה קבועה של גולשים לתוך האתר. קידום אתרים במנועי חיפוש הינו תחום שמשלב בתוכו אלמנטים שיווקיים, תיכנותיים ועיצוביים שמתבצעים לאורך זמן. התהליך מתחיל בניתוח האתר, בדיקת מיקומו העכשווי במנועי חיפוש, בחירת מילות חיפוש רלוונטיות ואפקטיביות, אופטימיזציה של קוד ועוד. אנחנו מקפידים להשתמש בטכניקות אתיות ומקובלות בלבד.

קידום אתרים במנועי חיפוש - צעדים

ניתוח של האתר ובדיקת מיקומו במנועי חיפוש
השלב הראשון בתהליך קידום אתרים הינו ניתוח של האתר ומיקומו העכשווי במנועי חיפוש. לצורך כך אנחנו מבקשים מהלקוח מספר מילות מפתח רלבנטיות ובודקים כאמור את המיקום. במקביל לכך אנחנו מזהים אתרים שמתחרים על המיקום באותן מילות מפתח ומתכננים את הטקטיקה המתאימה לקידום האתר.

בחירת מילות מפתח לקידום האתר
השלב השני הוא בחירת מילות מפתח טובות לקידום האתר. מילת מפתח טובה לצורך קידום אתרים הינה זאת שהיחס בין כמות השימושים בה במנועי חיפוש לבין כמות המתחרים עליה הוא משתלם. לדוגמא: במידה ותבחר מילת מפתח נפוצה מאד אך עם כמות גדולה של אתרים מתחרים, ייתכן שהמשאבים הדרושים לקידומה הם לא פרופורציוניים לתועלת שהיא תביא לאתר.

אופטימיזציה של קוד האתר
השלב השלישי הוא אופטימיזציה למנועי חיפוש (SEO). תהליך האופטימיזציה של האתר הינו שלב חשוב בשיפור מיקומו של האתר במנועי חיפוש. במהלך האופטימיזציה נבדקת תקינותו של הקוד שבו נכתב האתר, מודגשות מילות מפתח רלבנטיות ונבחנים הטקסטים.

יצירת קישורים עם אתרים אחרים
השלב הרביעי הוא יצירת קישורים עם אתרים אחרים. ככל שאתר מופיע פעמים רבות יותר באתרים רלבנטיים בתחומו, עולה מידת הרלבנטיות שלו בעיני גוגל. אנחנו מבצעים מחקר לגבי אתרים רלבנטים (כאלה שממוקמים גבוה בגוגל וגם קשורים לתחום האתר) ובודקים האם ניתן לשלב בהם קישורים.

הוספת תוכן רלבנטי באופן תדיר
אחד הפרמטרים העיקריים בבחינת האתר על ידי גוגל הוא תוכן האתר. על מנת שהאתר יהיה מדורג גבוה הוא צריך תוכן איכותי שמתעדכן באופן תדיר.

ניתוח ומעקב אחרי הסטטיסטיקה
ולסיום, ניתוח ומעקב אחרי התוצאות. אנו מבצעים מעקב יומיומי אחר מיקום האתר ובוחנים כיצד שינויים שמתבצעים משפיעים על הדירוג.

קידום אתרים בגוגל - מידע להרחבה

קידום אתרים במנוע חיפוש זה אחד מתחומי השיווק החשובים ביותר לכל חברה. תחום קידום האתרים (שנקרא לעיתים SEO) מייצג פעולות שחברות לקידום אתרים עושות או פעולות שהלקוח עצמו (החברה) עושה, על מנת לדרג את עמודי האתר במקומות גבוהים יותר בעמוד התוצאות (SERP), שמוצגות בגוגל, כאשר מקלידים מונח מסויים (לדוגמא "חברות לבניית אתרים"). חשוב לציין, שגוגל הרישמית מתנגדת למניפולציות, שעושים בעלי האתר על מנת להיות מדורגים במקומות גבוהים יותר, מכיוון שהם טוענים שאלגוריתם החיפוש שלהם הוא אובייקטיבי ומצליח לפענח לבד את רלבנטיות האתרים ולהציג את התוצאות הרלבנטיות ביותר. למרות זאת, בפועל הפעולות, שמבצעים בעלי האתרים, מצליחות "להערים" על גוגל ולגרום לשינוי חיצוני של התוצאות.

לאורך השנים התפתח תחום קידום האתרים בצורה מקיפה, במקביל לפעולות הנגד של גוגל, ונוצר מצב של "חתול ועכבר", כאשר גוגל משנה את אלוגריתם החיפוש כדי להגדיל את עצמאות הבחינה של האתרים ולעומתה מקדמי האתרים משנים את פעולותיהם, כך שעדיין הם יצליחו להשפיע על התוצאות לטובת לקוחותיהם.

לתהליך הזה ולמשחק החתול והעכבר יש יתרונות גם לגוגל, וגוגל מצליחים לנצל את המצב כדי בסופו של דבר להשתפר ולהציג תוצאות רלבנטיות יותר ולראיה ניתן לראות את התפתחות האלוגריתם של גוגל לאורך השנים וכמות הפטנטים, שגוגל הוציאו, כדי ליצור מעין "בינה מלאכותית", שתאפשר לזהות בצורה טובה את רצונות הגולשים ולהציג להם במהירות תוצאות רלבנטיות.

לאחר שהצגנו באופן כללי את היסטוריית תחום קידום האתרים נמשיך ונצלול לעומק של הפעולות הטכניות והפעולות האחרות שננקטות בקידום אורגני (דרך אגב, המונח אורגני מייצג תוצאות "טבעיות" במנוע החיפוש גוגל לעומת תוצאות ממומנות, שמייצגות את המודעות הפרסומיות, שמוצגות מסביב לתוצאות האורגניות ותמורתם גוגל גובה תשלום מהמפרסמים ומרוויח בצורה רבה).

כמי שמלווה את תחום קידום האתרים כמעט עשור, אני יכול לציין באופן כללי, שבניגוד לעבר שבו הפעולות שמקדמי האתרים היו מבצעים היו בעיקר טכניות, כיום במקביל לפעולות הטכניות, מתמקד קידום האתרים יותר בחווית המשתמש ובשיפור סממנים חברתיים, שמייצגים לגוגל ולגולשים שהאתר רלבנטי יותר לעומת המתחרים.

אחת מהפעולות הטכניות, שעבדו בעבר, הייתה הגדלת כמות המונחים בתכני האתר. פעולה כזאת הספיקה לעיתים על מנת להיות מדורגים גבוה יותר בגוגל, לדוגמא: מקדמי האתרים היו מוסיפים את המונח המקודם פעמים רבות לאורך דף התוכן, גוגל היה סופר את כמות הפעמים שהמונח היה מופיע בעמוד לעומת המתחרים וכך מדרג את האתרים, שבהן הכמות גדולה יותר, גבוה יותר בתוצאות. במשחק החתול והעכבר גוגל הצליחו לזהות את הצפיפות המוגזמת של דחיסת הביטויים בצורה לא טבעית והחלו לדרג נמוך יותר אתרים שהגזימו ואף להעניש בצורה חמורה בעלי אתרים שפועלים כדי להערים עליו. דחיסת הביטויים הלא טבעית שילבה לעיתים פעולות נוספות לא טבעיות שננקטו בעבר על ידי מקדמי אתרים בתחילת התקדמות התחום, כגון הסתרת מונחים ותכנים בגוף האתר בצורה שנראת לרובוטי הסריקה של גוגל אך לא נראית לגולשים. לדוגמא: כתיבת תכנים בצבע לא נראה (טקסט לבן על רקע לבן), כתיבת תכנים בפונט קטן מדי, הסתרת התכנים מאחורי תמונות ופעולות אחרות שמטרתן זהה - להערים על גוגל (כיום גוגל מזהה את הפעולות הללו בקלות ודרוג האתר נפגע).

כאמור, פעולות טכניות רבות אחרות כללו שיטות נוספות להערים על גוגל שכנגד לא הפסיק להלחם בהם ולהשתפר. צריך לזכור שמי שסרק בעבר את האתר היו אך ורק רובוטים אוטומטיים שפיענחו ודרגו את האתרים והעבירו את המידע במהירות לתצוגה של האתרים בתוצאות החיפוש. כיום, במשחק החתול והעכבר, גוגל הוסיף אלפי בודקים אנושיים, שסורקים באופן ידני את האתרים, שעולה החשד שהם מנסים להערים על גוגל, כך שנוספו לכל התהליך פרמטרים אנושיים, שפועלים לפי השכל הישר, ויכולים גם הם לזהות בקלות שיטות למניפולציות לא טבעיות.

לאחר שדנו בקצרה בפעולות הטכניות שננקטות על ידי מקדמי האתרים בתוך האתר נגיע לתחום הפעולות החיצוניות. על מנת לזהות את הרלבנטיות של התכנים, הוסיף גוגל פרמטרים חיצוניים. גוגל מתייחס לקישורים לאתר בעמודים חיצוניים ומוסיף לשקלול החישובים לבחינת הרלבנטיות מדדים שמתבססים על קישורים נכנסים. לצורך הדוגמא הכללית, אם לדוגמא לעמוד מסויים יש 100 קישורים נכנסים מאתרים אחרים, הדבר עשוי להצביע בעיני גוגל על אמון מסויים באתר ולחזק את התמיכה ברלבנטיות התכנים.

כאמור, הקישורים מייצגים בעיני גוגל מרכיבים של אמון, אך בפועל גם התחום הזה הושפע לאורך השנים מפעולות לא טבעיות של מקדמי אתרים וגוגל הוסיף פרמטרים נוספים לבחינת חוזק הקישורים. אם בעבר הרחוק, הפרמטר העיקרי שנבחן הוא כמות הקישורים הנכנסים, בהמשך נוספו פרמטרים, כגון, סוג האתרים שבהם הקישורים נמצאים, לדוגמא קישור מאתר בעל סמכותיות גבוהה כגון YNET חזק יותר מאתר או בלוג עצמאי שנבנה לפני שבוע ומכיל פוסט אחד של 200 מילים. פרמטרים נוספים בתחום הקישורים התמקדו בטקסט של הקישור הנכנס, אם לדוגמא הטקסט של הקישור היה "צימרים" והוא הוביל לעמוד רלבנטי בתחום הצימרים, הדבר חיזק בעיני גוגל את רלבנטיות המונח "צימרים" לעמוד המקושר כך שקיים סיכוי גבוה יותר שהוא היה מדורג גבוה יותר על הביטוי הנ"ל.
למרות זאת, ברגע שמקדמי האתרים למדו את השפעת הטקסט של הקישור, הם יכלו לבצע בקלות מניפולציות כנגד גוגל, כמו לדוגמא הוספה של קישורים רבים בתחתית אתרים שונים (פעולות שקיימות גם היום וודאי נתקלתם בהן). הוספת הקישורים "סידרה" את גוגל וקידמה את האתרים הלא נכונים או לחילופין האתרים שמקדמי האתרים שלהם הצליחו ליצור קישורים רבים אל אתרי לקוחותיהם. המהנדסים של גוגל לא נשארו חייבים והוסיפו פרמטרים נגדיים שמטרתם לזהות את הפעולות הלא טבעיות. לדוגמא: גוגל נתנו ציוני איכות שונים לקישורים בתחתית העמודים לעומת קישורים בתוך התכנים ובודקים את הוספת קישורים במימד של זמן. הופעה של קישורים רבים לאתר בזמן קצר מדי היא לא טבעית ויכולה במהירות להרים את הדגל של "האתר עושה מניפולציות, בואו תבדקו לעומק האם להעניש אותו".
מכיוון שמקדמי האתרים היו צריכים להשיג ללקוחותיהם קישורים רבים מלבד קישורי התחתית, הם פיתחו שיטות שונות שמטרתן להוסיף קישורים נכנסים לאתר. דוגמא לשיטות הללו: הוספת קישורים בחתימות של הודעות שמתפרסמות בפורומים או תגובות בבלוגים, בניית אתרי "לווין" שמטרתם להוסיף קישורים נכנסים מאתרים "רלבנטיים" ובאותה נישה לאתר הראשי, גלגלי קישורים - אתר שמקשר לאתר שמקשר לאתר הראשי, חוות קישורים - אתרים שנבנים רק לצורך הוצאת קישורים רבים לאתרים מקודמים וכו'.

לאחר שהצגנו את היחסים בין מקדמי האתרים לגוגל נדון בקצרה בעונשים של גוגל. גוגל נוקט במספר עונשים שמטרתם למטב את התוצאות ולהחזיר אותן לשליטתו. במידה וגוגל מזהה פעולות לא טבעיות, שמטרתן "לעבוד" עליו הוא פועל החל מפגיעה נקודתית בעמוד ספציפי, שמדורג כתוצאה מכך במקומות נמוכים יותר (ולכן כמות הכניסות אליו מן הסתם יורדת) ועד למחיקה לצמיתות של האתר ממנוע החיפוש גוגל (העונש החמור ביותר שיש לו השלכות רבות על בעלי האתרים).

לאורך ההיסטוריה גוגל ביצע ומבצע שינויים רבים בפרמטרים שקובעים את רלבנטיות האתרים ותצוגתן בעמודי התוצאות (SERP). לעיתים השינויים שגוגל מבצע הם שינויים דרסטיים יותר, שמשנים בבת אחת את התוצאות וגורמות לתנודות גדולות של אתרים מי למעלה ומי למטה בתוצאות. השינוים הדרסטיים הללו גורמים לזעזוע בקהילת מקדמי האתרים שחווים לעיתים פגיעה דרסטית במקומות של אתרי לקוחותיהם, אך לפעמים הם דווקא תורמים לטובה (כאשר נפגעים אתרי המתחרים והאתר שלך לא נפגע). לעידכונים הללו נותנים כינויים, לדוגמא: עדכון "פנדה" נלחם בתופעה של אתרים בעלי תכנים רדודים, משוכפלים או לא טבעיים ועדכון "פינגווין" על גילגוליו השונים נלחם בקישורים הנכנסים ופוגע באתרים בעלי קישורים נכנסים שנבנו בצורה מניפולטיבית.

קהילת מקדמי האתרים השתנתה ללא היכר לאורך עשר השנים האחרונות. מקהילה מצומצמת של אנשים בעלי אינפורמציה וניסיון על פעולות שמקדמות וידע נרחב בניגוד לאחרים, לקהילה נרחבת של מקדמים שיכולים ללמוד על נושא קידום האתרים ממידע אינסופי שמפורסם באינטרנט, בבלוגים, במאמרים ובקורסים שנפתחו כמו פיטריות בשנים האחרונות. למרות זאת, מקדמי האתרים הטובים, שנותנים ללקוח שירות יציב יותר, פועלים בשיטות שמטרתן לא להערים על גוגל, אלא ללכת בצד של גוגל ולפי ההנחיות שלו ולגרום לאתר להיות באמת טוב יותר לעומת המתחרים. חשוב מאד לא להתייפייף, קיימות עדיין מניפולציות רבות שעובדות (במיוחד בגוגל ישראל שמתעדכן באיחור לעומת גוגל העולמי) ולכן מקדמי האתרים הטובים צריכים לשחק באותו המגרש שבו משחקים מקדמי האתרים המתחרים. למרות זאת, בדרך כלל, הפעולות שלהם נמצאות בתחום הלבן-אפור ולא האפור-שחור, כלומר ביצוע מניפולציות על סמך ההנחיות של גוגל.

לסיכום ניסינו להציג בקצרה את תחום קידום האתרים בעזרת סקירה כללית לגבי פעולות הקידום שבוצעו לאורך השנים. כמובן, שקיימת עוד אינפורמציה רבה ונושאים שלא סקרנו במאמר זה, אבל חשוב לנו שתבינו את הרעיון המרכזי. תהליך "קידום אתרים" נהפך להיות מרכיב מרכזי בתמהיל השיווק האינטרנטי של חברות רבות. כתוצאה מהצטרפות למשחק של כמעט כל האתרים הרלבנטיים, חוסר התייחסות לגוגל בתהליך בניית אתר או ניהולו עלולה לגרום למתחרים לעקוף את בעלי האתר, שלא מקודם, ולתת להם יתרון וחוזק.

שימו לב למי שתבחרו שיקדם לכם את האתר ואל תתפתו לפעולות מהירות ועיקופי דרך בוטים שעלולים לפגוע בכם, לעיתים בצורה בלתי הפיכה. נשמח לעמוד לשירותכם בכל שאלה ולהעניק לכם מניסיוננו הרב שנצבר לאורך השנים.

תחום קידום אתרים במנועי חיפוש הינו התחום החם ביותר כיום באינטרנט. אל תיתנו למתחרים שלכם לשלוט בראש תוצאות החיפוש